Fotograf

Manipulation som fotograf gennem tiden

Manipulation som fotograf gennem tiden

Manipulation som fotograf behøver ikke at have en negativ klang hver gang, for det handler jo om, hvornår man går over grænsen for, hvad man reelt har taget billede af og tilpasser, samt hvad opgaven er.

Før i tiden kunne en fotograf i Holstebro for eksempel blive hyret til at tage nogle salgsbilleder af mad, og de skal jo gerne fremstå så indbydende som muligt, men før computer-manipulation var så udbredt, så måtte man selv fysisk udøve manipulationen.

Dette kunne være ved at farve en bød rød med maling, bruge tøris for at vise damp ved varm mad, når nu maden bliver kold, desto længere man er om at tage det rigtige billede af det; tilpasse lyssætning med videre.

Kan man så sige, at billedet er falsk?

Nej, det viser jo stadig motivet, man har bare tilpasset det, som det korrekte eksempel og pragteksemplaret på det, kunden gerne vil informere videre, skal se ud – og den med lys gør man også stadig fysisk.

Mulighederne for at lave den slags manipulation foregår bare hurtigere nu om dage, hvor teknologien og programmerne er der til det, og det kan foregår næsten på farten, som man arbejder.

Men selv manipulation med billeder gjorde man også i gamle dage, hvor man opstillede motiver og sagde, at de skete i real tid, eller man beskærer billederne til, så man undlod noget, der ellers skulle være der.

Hvis den slags billeder skulle bruges til at vise virkeligheden, så var der tale om negativ manipulation.

For så viser man ikke længere virkeligheden, og man opstiller nogle tanker og billeder hos beskuerne, som bliver farvet af ens fremvisning af et motiv, og det kan få virkelig uheldige konsekvenser.

Derfor skal man altid tænke på, hvem der er kunden og afsenderen af billedet og generelt have ens sunde fornuft slået til, om motivet er ægte eller ej.